رادیو نفتی

 

این رادیو ساخته اوایل قرن بیستم میلادی است. جنس قطعات این رادیو روسی و چینی است. این رادیو دارای 2 بخش رادیو و مولد الکتریسیته است.

 

» بخش رادیو :

این بخش از نوع لامپی و غیر ترانزیستوری است. و لامپ وظیفه تقویت امواج را بر عهده داشت لذا  مولد برق قوی تری هم نیاز داشته است.

 

» بخش مولد الکتریسیته :

اساس کار این مولد انرژی گرمایی است که به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و انرژی توسط سیمهای رابط به رادیو منتقل می گردد. ترمو الکتریک با استفاده از پدیده های گرما برقی مبتنی بر تغییر اختلاف پتانسیل در نتیجه تغییر اختلاف دماست. چنانچه در مداری مرکب از دو میله فلزی غیر همجنس مثل آهن و مس که در یک نقطه به هم اتصال داده شده اند و نقطه مشترک گرما داده شود در 2 سر آزاد فلزات جریانی برقرار می گردد که به ازای هر 100 درجه سانتیگراد اختلاف دما "5"میلی ولت برق تولید می شود. برای بکار انداختن وسایل برقی کم مصرف از جمله رادیو با افزایش تعداد پیلها و اتصال آنها به صورت سری به هم می توان ولتاژ و جریان مورد نیاز را تولید نمود . پیلهای ترموکوپل درون حفره ای استوانه ای و 2 جداره از جنس آلمینیوم که بر روی حباب شیشه ای چراغ نصب است،جاسازی شده اند.

اطراف بخش ترموکوپلها پره هایی قرار گرفته اند که عمل اختلاف دما را انجام می دهند.

محل اتصال سیمها توسط چراغ نفتی داغ می شوند و برق مورد نیاز تامین می گردد.

 

» برای بکار انداختن این رادیو 2 نوع ولتاژ مورد نیاز است.

1-  جریان 1.5 ولت برای روشن نگهداشتن لامپها

2 – جریان 91.5 ولت برای استفاده در سایر بخش های رادیو از جمله بلندگو

 

» وسیله تولید گرما در این رادیو یک چراغ لامپای قدیمی است به همین خاطر این رادیو به چراغ نفتی مشهور شده است.

 

» بخش های مختلف پیل ترمو الکتریک عبارتند از:

1 – دستگاه مولد گرما(چراغ نفتی)

2 – حفره استوانه ای جهت دریافت گرمای حاصله

3 – مجموعه ای از پیل های کوچک که کنار هم قرار گرفته اند و از نظر الکتریکی به هم وصل هستند.

4 – پره های خنک کننده آلمینیومی که در اطراف حفره قرار دارند و نقش رادیاتور را برای مولد ایفا می کنند و برای ایجاد اختلاف دما در دو سر میله ها بکار رفته است.

 

 

» این رادیو توسط مهندس محمد فرهاد رحیمی به موزه حرم امام رضا (ع) هدیه شده است.

» گردآوری شده توسط صادق R

 

دیدن نور مادون قرمز با چشم

» در این آزمایش شما می توانید نور سنسورهای مادون قرمز را ببینید.

 

» شما برای انجام این آزمایش به یک کنترل تلویزیون و یک دوربین عکاسی دیجیتال نیاز دارید.

---------------------------------------

» دوربین را روی سنسور مادون قرمز کنترل قرار دهید و دکمه های کنترل را فشار دهید، حالا می توانید امواج نامرئی که با چشم قابل مشاهده نیستند را به راحتی ببینید.

» چشم حیوانات هم چنین نوری از خودشان ساطع می کنند که با چشم انسان قابل دید نیستند.

موفق باشید.


نوشته شده توسط صادق R

سنسورهای هوشیار نظامی یا  ASW ها

آشکار سازی زیر دریایی ها توسط انواع مختلفی از سنسور ها صورت می گیرد. هر سنسور سیستم مخصوص به خود را دارد که به صورت خاصی آشکار سازی می نماید. برخی از این سنسورها با هم استفاده می شوند تا نتیجه نهایی را بهبود بدهند. سنسورهای هوایی ASW به 2 نوع  تقسیم می شوند : بر پایه صوت(acoustic)  و بدون نیاز به صوت(non-acoustic) .


سنسور های (non-acoustic) توانایی سنسورهای صوتی (acoustic)را تقویت می کنند . این سنسورها در رادارها برای آشکارسازی امواج منعکس شده از بدنه هدف استفاده می شوند.


» رادارها با امواج الکترومغناطیسی برای استفاده و شناسایی موانع مناسب هستند.


» سنسورهای مادون قرمز بیشتر در آشکارسازی دما از سطح مواد استفاده میشوند.


» سنسورهای Magnetic Anomaly Detectors (MAD) آشکارسازهای اختلال مغناطیسی تغییرات جزئی در میدان مغناطیسی زمین را که توسط موانع ایجاد می شوند را حس می کنند.این تکنولوژی پیشرفته در سیستم های جدیدی استفاده می شوند که نیاز دارند به صورت مداوم منطقه عملیاتی خود را تحت نظر داشته باشند مانند زیر دریایی ها و ناو ها که مداما سطح دریا را اسکن می کنند تا از وجود هر نوع تغییری با خبر شوند.

 
» سنسورهای راداری
سنسورهای رادار از جنگ جهانی دوم تا به حال استفاده می شوند . در زیر دریایی ها این سیستم راداری از طریق یک لوله به سطح اقیانوس هدایت می شوند زیرا دماغه زیر دریایی ها توسط سنسور های  (Visual) و سنسورهای راداری بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی کشف می شوند این سنسورهای راداری می توانند در سطح آب شناور باشند توسط لوله های مخصوص و امواج اقیانوس و پارازیت ها مانع از آشکار شدن آنها توسط رادارهاو سیستم های دیداری دشمن می شوند.
همچنین سیستم های هشدار امواج الکترومغناطیس فرمانده زیر دریایی را از وجود رادارهای دشمن آگاه می سازد.
»  در زیر دریایی های اتمی مشکل باطری برای کار دائمی سیستم های رادار وجود دارد ، به خاطر محدودیت رادارها معمولا فرماندهان برای اطمینان بیشتر از پیروسکوپ ها (periscope) برای چک دیداری استفاده می کنند.
» رادارهی هوایی برای عملیات های راداری راه دور  ASW و شناسایی کاملا مناسب هستند . این رادار ها از فرکانس های مختلف،سرعت های اسکن متفاوت،خصوصیات ارسال امواج مختلف ،طول موج های مختلف و روش های پردازش امواج متفاوت که پارازیتی که در پشت زمینه دریا است را کاهش می دهند و امواج بازگشتی به رادار را بهینه می کنند استفاه می کنند . این در حالی است که زیر دریایی ها می توانند از سنسورهای الکترومغناطیسی برای آشکار سازی اشعه رادار هواپیما ها از فاصله بسیار دورتر اقدام کنند و زمان کافی برای مخفی شدن داشته باشند.
» رادارهایی که توسط نیروی هوایی ایالت متحده استفاده می شوند عبارتند از:

AN/APS-115 (P-3C), AN/APS-124 (SH-60B), and AN/APS-137 (S-3B, some P-3Cs).
» سنسورهای آشکار ساز اختلال مغناطیسی(Magnetic Anomaly Detectors (MAD))

این سنسور ها برای آشکار سازی تغییرات میدان مغناطیسی زمین استفاده می شوند. بعضی از این تغییرات توسط ساختار زمین شناختی و لکه خورشیدی به وجود می آیند. و برخی دیگر از این تغییرات می توانند بر اثر عبور وسایل آهن دار به وجود آمده باشند مانند،تانک ها، خودرو ها، کشتی ها ، زیردریایی ها و حتی هواپیما ها.

» عملکرد سنسورهای آشکار ساز اختلالات مغناطیسی شبیه به فلزیاب و یا یک گنج یاب است اما با مکانیزمی پیشرفته تر.

» سنسورهای الکترومغناطیسی (Electro-Magnetic (EM) Sensors)

این نوع از سنسورها همواره طول موج ها و فرکانس ها را برای ارسالات فرکانسی دشمن جستجو می کنند. این امواج می توانند از سایت های زمینی ، کشتی ها و هواپیما ها باشند.
از نمونه سیستم هایی که بر روی هواپیماهای جستجوگر دریایی نصب می شوند می شود به موارد زیر اشاره کرد:

AN/ALQ-78 and AN/ALR-66 series on the P-3C Orion, the AN/ALQ-142 on the SH-60B Seahawk, and the AN/ALR-76 on the S-3B Viking

» سنسورهای مادون قرمز(Infra-Red (IR) Sensors)
این سنسورها برای آشکار سازی آثار گرما استفاده می شوند که زیر طیف دید انسان هستند که به آنها جستجو گران مادون قرمز هم می گویند. نکته بسیار مهم در این سیستم این است که این سیستم کاملا باید خنک باشد تا بتواند گرما را تشخیص بدهد.

» سنسورهای دیداری (Visual Sensors)
بسیاری از زیر دریایی ها از تکنولوژی سنسورهای دیداری استفاده می کنند. بسیاری از هواپیما ها نیز برای تشخیص هدف از سنسورهای دیداری استفاده می کنند که در روز و شب به خوبی کار می کنند.