پیل سوختی Fuel cell
پیلهای سوختی موضوعی است که با توجه به این که زیاد مربوط به الکترونیک نمی باشد اما به نظرم جالب است پس تصمیم گرفتم کمی درباره اش بنویسم.
پیلسوختی:
نوعی سلول الكتروشیمیایی است كه انرژی شیمیایی حاصل از واكنش را مستقیماً به انرژی الكتریكی تبدیل میکند . بدنه اصلی پیلسوختی از الكترولیت، الكترود آند و الكترود كاتد تشكیل شده است. پیل سوختی یك دستگاه تبدیل انرژی است كه به لحاظ نظری تا زمانی كه ماده اكسید كننده و سوخت در الكترودهای آن تأمین شود قابلیت تولید انرژی الكتریكی را دارد. البته در عمل استهلاك، خوردگی و بد عمل كردن اجزای تشكیل دهنده، طول عمر پیلسوختی را كاهش میدهد. در یك پیلسوختی، سوخت به طور پیوسته به الكترود آند و اکسیژن به الكترود کاتد تزریق میشود و واكنشهای الكترو شیمیایی در الكترودها انجام شده و با ایجاد پتانسیل الکتریکی جریان الكتریكی برقرار میگردد.
تفاوت با باطری
اگرچه پیلسوختی اجزاء و ویژگیهای مشابه یک باطری را دارد اما از بسیاری جهات با آن متفاوت است. باطری یك وسیله ذخیره انرژی است و بیشترین انرژی قابل استحصال از آن به وسیله میزان ماده شیمیایی واكنش دهنده كه در خود باطری ذخیره شده است (عموماً در الكترودها) تعیین میشود. چنانچه ماده واكنش دهنده در باطری كاملاً مصرف شود، تولید انرژی الكتریكی متوقف خواهد شد (باطری تخلیه میشود). در باطری های نسل دوم ماده واكنش دهنده با شارژ مجدد، دوباره احیا میشود كه این عمل مستلزم تأمین انرژی از یك منبع خارجی است. در این حالت نیز انرژی الكتریكی ذخیره شده در باطری محدود و وابسته به میزان ماده واكنش دهنده در آن خواهد بود در صورتی که در پیل سوختی این گونه نمی باشد.
مزایای پیل سوختی:
۱- پیل سوختی آلودگی ناشی از سوزاندن سوختهای فسیلی را حذف نموده و تنها محصول جانبی آن آب می باشد.
۲- در صورتیكه هیدروژن مصرفی حاصل از الكترو لیز آب باشد نشر گازهای گلخانه ای به صفر می رسد.
۳- بدلیل وابسته نبودن به سوختهای فسیلی متداول نظیر بنزین و نفت، وابستگی اقتصادی كشورهای ناپایدار اقتصادی را حذف می كند.
۴- با نصب پیلهای سوختی نیروگاهی كوچك، شبكه غیر متمركز نیرو گسترده می گردد.
۵- پیل های سوختی راندمان بالاتری نسبت به سوختهای فسیلی متداول نظیر نفت و بنزین دارد.
۶- هیدروژن در هر مكانی از آب و برق تولید می گردد. لذا پتانسیل تولید سوخت، غیر متمركز خواهد شد.
۷- اكثر پیلهای سوختی در مقایسه با موتورهای متداول بسیار بی صدا هستند.
۸- انتقال گرما از پیلهای دما پایین بسیار كم می باشد لذا آنها را برای كاربردهای نظامی مناسب خواهد شد.
۹- زمان عملكرد آنها از باتریهای متداول بسیار طولانی تر است. فقط با دو برابر نمودن سوخت مصرفی می توان زمان عملكرد را دو برابر نمود و نیازی به دو برابر كردن خود پیل نمی باشد.
۱۰- سوختگیری مجدد پیلهای سوختی به راحتی امكان پذیر می باشد.
انواع آن:
PCF - DMFC - SOFC - ZAF - PEM می باشد که تفاوتشان در ساختار و مواد سازنده شان است و نامگذاریشان نیز بر این اساس است.
البته خیلی بیشتر از این می توان درباره این روش تولید برق صحبت کرد اما بیشتر از این برای خوانندهها کسل کننده خواهد بود.